Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Het gesprek tussen Wilfried de Jong en regisseur Johan Simons vond plaats in het kader van de Operadagen Rotterdam, het festival voor hedendaags muziektheater. In Het Nieuwe Instituut stond het decor opgesteld dat de Chinese kunstenaar Ai Weiwei ontwierp voor de multimediale opera As Big as the Sky van componist en regisseur Arnoud Noordegraaf. De Jong ondervroeg Simons over zijn werk, de vele opdrachten die hij recent op zich heeft genomen en zijn favoriete decors. 

Een volgend beeld is van de voorstelling Bitterzoet, een stuk van Dennis Potter dat Simons met Hollandia maakte. Het decor van Leo de Nijs en Patrick Pruvoost bestaat uit een serie vitrages die in de ruimte hangen en door wind en regenmachines in beweging worden gebracht. De storm die zo werd opgewekt bereikte de eerste rijen van het publiek. Een voorbeeld van een dramaturgisch decor, volgens Simons. Architecturale decors bestaan uit ruimtes waar acteurs zich op hun gemak voelen, maar die weinig toevoegen aan de inhoud van het stuk. ‘Goed gepoetst’, noemt Simons ze. Hij geeft de voorkeur aan decors die de acteurs in een bepaalde, liefst wat ongemakkelijke, positie dwingen. Daarmee beïnvloeden ze het verhaal. Het decor voor Platform, naar het boek van Houellebecq, stortte aan het begin van de voorstelling met veel geweld naar beneden. De acteurs moesten hun kleding uit de puinhopen vissen. Een ander favoriet decor van Simons is dat van Muriel Gerstner voor De Kersentuin bij NTGent, een heel smal decor waarin de acteurs gedwongen zijn tot een ‘Egyptisch spel’, zoals Simons het noemt.

Aan het einde van de avond schoof theatermaker Bianca van der Schoot aan, met ingang van seizoen 2016-2017 is zij artistiek leider van het Ro Theater. Johan Simons over het werk dat ze samen met Suzan Boogaerdt maakte: ‘Het is smerig en vals, ik werd er op een goede manier boos van. Er moet veel meer toneel gemaakt worden waar je niets mee kunt.’ Volgens Van der Schoot hebben Simons en zij gemeen dat het bij toneel niet om de ‘shine’ gaat: het mag verontrustend zijn, rafelig, onaf. De maskers die acteurs vaak in hun stukken dragen, zijn een reactie op de terreur van transparantie die er tegenwoordig heerst. ‘Alles moet zo eerlijk en puur mogelijk zijn, alsof er dan pas echt contact mogelijk is.’

Als laatste gaat het over ‘het probleem van de grote zaal’. Die gevuld te krijgen is niet langer vanzelfsprekend. Maar ondanks dat hij er nogal wat op aan te merken heeft, merkt Simons op: ‘Wat fantastisch is in de grote zaal is de intensiviteit van een stil moment, dan voel je de aandacht van het publiek.’

Johan Simons

Theater- en operaregisseur Johan Simons gaat vanaf 2017 aan de slag bij Theater Rotterdam en is momenteel artistiek leider van NTGent en van de Ruhr Triënnale 2015-2017. Tot voor kort was hij intendant bij de Münchner Kammerspiele. Simons is opgeleid aan de Rotterdamse dansacademie en de Toneelacademie Maastricht. In 1985 richtte hij samen met musicus Paul Koek de groep Hollandia op. Met dit gezelschap speelde hij boerendrama's als Gust (1987) en klassiekers als De Perzen (1994) op locaties als een tuinderskas, een visafslag en een autosloperij. De internationale tournee van De val van de Goden in 2001 betekende zijn internationale doorbraak. Hij regisseerde theaterstukken en opera's in Salzburg, Avignon en Parijs. In 2014 ontving hij de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor zijn grote verdiensten voor de theaterkunst in binnen- en buitenland.

Wilfried de Jong

Wilfried de Jong is theater- en televisiemaker en schrijver. Hij maakte verschillende tv-programma’s, zoals Sportpaleis de JongHolland Sport en 24 uur met... Ook schreef hij een aantal boeken en columns in NRC Handelsblad. In 2011 ontving hij Johan Simons als gast in een veelgeprezen aflevering van Zomergasten.

Het gesprek tussen Wilfried de Jong en regisseur Johan Simons vond plaats in het kader van de Operadagen Rotterdam, het festival voor hedendaags muziektheater. In Het Nieuwe Instituut stond het decor opgesteld dat de Chinese kunstenaar Ai Weiwei ontwierp voor de multimediale opera As Big as the Sky van componist en regisseur Arnoud Noordegraaf. De Jong ondervroeg Simons over zijn werk, de vele opdrachten die hij recent op zich heeft genomen en zijn favoriete decors. 

datum
19/05/2016
tijd
20:00 – 22:00
taal
Nederlands
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

 
Thursday Night at Het Nieuwe Instituut
Kristoffer Li & Kristoffer Halse Sølling

Thursday Night Live! biedt een afwisselend programma over architectuur, design en digitale cultuur. Actuele ontwikkelingen en kritische reflectie worden gedeeld en besproken door denkers, ontwerpers en makers uit binnen- en buitenland.