Colonial Spectres #1
In de eerste editie van Colonial Spectres praat researcher en filmmaker Janilda Bartolomeu met historicus Caroline Drieënhuizen, curator Amanda Pinatih en wetenschapper Robin Hartanto Honggare. Zij gaan in gesprek over de geschiedenis van objectverzamelingen tijdens en na het Nederlandse koloniale bewind in voormalig Nederlands-Indië (nu Indonesië). Hoe zijn deze praktijken van invloed geweest op de Nederlandse identiteit? Deze bijeenkomst heeft tot doel verschillende perspectieven creëren op 'bespookte' objecten in Nederlandse interieurs, zoals musea, restaurants en woningen.
25 november 2021 19:30 - 21:00
Uitgangspunt van Colonial Spectres is de speculatie dat de koloniale elite vanuit voormalig Nederlands-Indië bespookte objecten zou hebben meegebracht naar Nederland, in combinatie met een 'close reading' van Louis Couperus' roman De Stille Kracht uit 1900. Het doel van deze driedelige serie is om een culturele lezing te ontwikkelen van de 'spectres' (geesten), die in concrete vorm en als herinneringen verweven zijn met lichamen, materiële ruimten en objecten in Indonesië en Nederland. Deze thema's worden vanuit het perspectief van objectverzamelingen, 'spectral tropicalism', pre-koloniale folklore en het begin 20e eeuwse occultisme bevraagd. In dit programma staan de koloniale geesten in het middelpunt en zetten ze aan tot de-koloniale perspectieven.
Caroline Drieënhuizen
Caroline Drieënhuizen is cultureel historicus. Ze behaalde haar PhD bij de Universiteit van Amsterdam (UvA) in 2021. Ze werkt als docent Cultuurwetenschappen bij het UvA en als assistent-professor bij de Open Universiteit. In haar werk, onderzoekt zij de ontwikkeling van de Europese koloniale elite in voormalig Nederlands-Indië tussen 1811 en 1957, door middel van het kijken naar hun object collecties. Drieënhuizen's onderzoek naar deze collectie laat niet alleen zien hoe de elite functioneerde in de Nederlandse en koloniale samenleving, maar ook hoe deze objecten een rol speelden in het verwezenlijken van status en prestige.
Amanda Pinatih
Amanda Pinatih is Design Curator bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Hier voorziet zij de design collectie van nieuwe perspectieven. Haar experimentele werkmethode wordt gekarakteriseerd door het ontwikkelen van andere vormen van kennis overdracht en verkent hoe historische collecties participatief en associatief kunnen werken voor jongere generaties. Door middel van tentoonstellingen beantwoordt zij hedendaagse social, politieke, de-koloniale, ecologische en economische kwesties. Als PhD kandidaat bij de VU Amsterdam, onderzoekt Pinatih hoe Indonesische objecten, die naar Nederland zijn gekomen tijdens de koloniale tijd, kunnen betekenen in discussies over het 'thuishoren' voor jonge mensen die zich zelf-identificeren als Nederlands-Indonesisch.
Robin Hartanto Honggare
Robin Hartanto Honggare is schrijver en curator, en is momenteel een PhD kanditaat bij Columbia GSAPP. Zijn huidige onderzoek is gefocust op de architectuur van cultivatie en de geschiedenis van koloniale moderniteiten in Zuid-Oost Azië. Hij is gastonderzoeker in Het Nieuwe Instituut's research team voor 2021-2022. Hij cureerde het Indonesia Pavilion bij de 14th International Architecture Exhibition in Venetië (2014); A Conservation Story, een tentoonstelling van vijf prijswinnaars voor de UNESCO Asia-Pacific Awards for Cultural Heritage Conservation in Indonesia (2014); en de Universitas Pelita Harapan Architecture Triennial Waktu Adalah Ruang in Kota Tua, Jakarta (2015).
Tags:
Thursday Night Live