Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

“Een millennial kan slechts veertien seconden zijn aandacht bij een onderwerp houden. Dat is één seconde korter dan een goudvis.” Aldus recent onderzoek uitgevoerd door Microsoft. Wie is nou die millennial? De Amerikaanse historici Neil Howe en William Strausse introduceerden de term voor het eerst in hun boek Millennials Rising: The Next Great Generation. In dit boek, gepubliceerd in het jaar 2000, worden millennials gedefinieerd als een generatie die geboren is tussen 1982 en 2002. Een generatie waarbij het brein anders werkt ten gevolge van het internet. Een generatie die volgens onderzoek een kortere concentratieboog heeft dan oudere generaties. 

datum
20/06/2019
tijd
19:00 – 21:00
taal
Nederlands
verder deze avond

17:00-19:00 Sandberg Series #4 'Materialisation in Art & Design (MAD)'

17:30-19:30 Japanese Textile : From Edo to Reiwa, The New Era of Kurume Kasuri

18:00-19:30 Thursday Bite

20:00-22:00 Body Building

Museum is vrij toegankelijk van 17:00-21:00 

 

locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

toegang

Toegang is gratis, met een donatie via de onderstaande ticketlink maak je Night Shift mogelijk

Anno 2018 telt Nederland ruim 4 miljoen millennials. Bijna een kwart van de bevolking. Voor musea dus een belangrijke doelgroep. Hoe moeten ze die benaderen? Zijn millennials suffer dan een goudvis? Niet echt. Ze denken sneller, kunnen beter multitasken en meer informatie filteren dan oudere generaties. Is een museum niet te saai? Of doen musea juist te veel hun best met speciale selfierooms (Tropenmuseum), instameets met influencers voor mooie plaatjes (Rijksmuseum) en instagrammable kunstwerken (Museum Voorlinden). Scheren musea ze op deze manier niet te erg over één kam? 

Sprekers

Manique Hendricks (1992) is kunsthistorica. Als freelancer schrijft, onderzoekt en coördineert ze projecten en stelt ze tentoonstellingen samen. Haar werk richt zich op hedendaagse kunst, visuele en digitale cultuur en thema’s als identiteit, representatie en clubcultuur.

Merel van der Vaart is docent aan de Universiteit van Amsterdam en eigenaar van Muse – Mensen & musea. Ze werkt samen met culturele instellingen in binnen- en buitenland die met (nieuwe) bezoekers in gesprek willen, online of offline. Ook geeft ze regelmatig workshops en trainingen en is ze één van de oprichters van Night Shift. Daarnaast werkt ze als Conservator Stadsgeschiedenis bij het Stedelijk Museum Schiedam. Veel musea vinden het lastig om millennials te bereiken. Het is een ‘moeilijke’ doelgroep. Maar is dat eigenlijk wel zo? Kun je zo’n grote groep mensen als één doelgroep behandelen? Tijdens deze Night Shiftavond zal Merel een column voordragen over hoe culturele instellingen baat kunnen hebben bij het losbreken van het doelgroepdenken over millennials.

 

Thursday Night at Het Nieuwe Instituut
Luca Napoli

Thursday Night Live! biedt een afwisselend programma over architectuur, design en digitale cultuur. Actuele ontwikkelingen en kritische reflectie worden gedeeld en besproken door denkers, ontwerpers en makers uit binnen- en buitenland.