Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

David Blandy heeft voor The One Minutes van mei en juni een serie video’s samengesteld onder de titel The Fields of Algorithms. De reeks, die laat zien hoe games van elke speler een soort regisseur maken, is een mixtape van poëtische films van ieder één minuut. De selectie bestaat uit voorbeelden van machinima, een ‘machinale cinema’ die vrijwel volledig wordt opgenomen in de virtuele werelden van computerspellen.

De 23 geselecteerde video's zijn ingezonden vanuit Cyprus, Duitsland, Griekenland, Nederland, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vijf van deze werken werden tijdens een workshop geproduceerd door studenten die een Master in kunst en ontwerp volgen aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. 

David Blandy zal live presenteren via de stream op Twitch terwijl hij videogames speelt en hierover vertelt en over het effect dat ze op zijn kunstpraktijken en zijn leven hebben. Dit wordt gevolgd door de vertoning van The Fields of Algorithm, en een open discussie met Julia van Mourik (directeur van The One Minutes Foundation) en de kunstenaars Benjamin Hall, Alejandra Morote Peralta en Alvaro Bretel, Ali Razzak, Iain Douglas, Adonis Archontides, Andy Nizinskyj, Petra Szemán, en Chris Wicker samen met het publiek via Twitch.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

“Toen ik mensen begon te vragen om mij hun poëtische machinima te sturen, was het eigenlijk nog maar het begin van de pandemie,” aldus David Blandy. “Sindsdien is de online wereld een steeds groter deel gaan uitmaken van de dagelijkse realiteit van veel mensen, die soms voor het eerst kennismaken met virtuele ruimte, of die zich er dieper in onderdompelen nu ruimten buitenshuis niet toegankelijk zijn. Machinima kan de meest uiteenlopende gedaanten aannemen, van de grofkorrelige esthetiek van vroege computerspellen tot aan rondsuizende virtuele 3D-camera’s die mogelijk zijn gemaakt in spellen als Red Dead Redemption 2. Er wordt vaak nog een beetje neergekeken op computerspellen, maar naarmate je er steeds moeilijker omheen kunt, is het geen wonder dat we ons juist daar aan een verbeelding van de natuur vergapen of dat we er op zoek gaan naar een onderwerp voor een gedicht. Games maken van ons allemaal regisseurs: we vertellen een eigen verhaal met alles wat we in de afgebakende spelwerelden doen, in die domeinen van zowel sublieme ervaringen als gemeenschapszin."

Naarmate de serie vorderde, bleken er twee nauw verbonden thema’s centraal te staan: politiek en persoonlijke identiteit.

“De virtuele ruimte is een plaats waar we zowel het zelf als onze blik op de samenleving kunnen herzien en hervormen,” legt Blandy uit. “We kunnen deze spellen, die producten zijn van het kapitalisme en fungeren als vehikels van duizenden uren aan arbeid, inzetten als een locatie voor satire en deconstructie. In deze ruimte kunnen we proberen ons radicale alternatieven voor te stellen en die uit te voeren.”

David Blandy

Kunstenaar David Blandy woont en werkt in de ruimtes van popcultuur. Hij beleeft en bewoont niet alleen de specifieke ruimtes van computerspellen, maar begeeft zich ook in die van tabletop RPG's (rollenspel-bordspellen) en streams op videoplatform Twitch. Hij staat van daaruit stil bij de verhalen die ons zelfbeeld vormen en werpt de vraag op hoe zulke omgevingen kunnen bijdragen aan alternatieve modellen van gemeenschappelijkheid. Zijn het de narratieven van die parallelle werelden, of eerder de subculturen en gemeenschappen er omheen?

Deelnemende kunstenaars

Benjamin Hall, Yorgos Papafigos, Tessa Garland, Adonis Archontides en Androula Kafa, Andy Nizinskyj, Lila Catalina Rene Michelle, Peter Martin, Lena Windisch, Jamie Jankovic, Ali Razzak en Peri Heath, Iain Douglas, Petra Szeman, Rene Francis McBrearty, Lila Bullen-Smith, Michelle Mildenberg en Catalina Reyes, Zuzana Banasinska en Noé Cottencin, Chris Wicker, Derk Over, Cesar Majorana, Mylou Oord, Sigrún Sveinsdóttir en Mateo Vega, Seren Lewis, John Powell-Jones, Alejandra Morote Peralta en Alvaro Bretel, Marian Rosa van Bodegraven, Siomara van Bochove, Eva Bosveld, Jeroen Exterkater en Allison Heniquez.

The Fields of Algorithms werd mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst, Pictoright Fonds en Sandberg Instituut.

The One Minutes

The One Minutes Foundation produceert en distribueert video's van één minuut vanuit artistiek oogpunt en biedt een internationaal podium voor mensen om te creëren, te betrekken en te verbinden. The One Minutes beweegt zich zowel in de voorhoede van de internationale hedendaagse kunst, als in educatie, welzijn en ontwikkelingswerk en verbindt deze met elkaar. En stelde onder andere tentoon in Power Station of Art in Shanghai, National Gallery of Iceland in Reykjavík en Whitney Museum of American Art in New York. Om de maand publiceert The One Minutes Foundation een nieuwe serie films, die onze perceptie van en onze verhouding met bewegend beeld onderzoeken. Musea en culturele organisaties over de hele wereld zijn geabonneerd op de series.

Stuur je video's in en doe mee aan het project!

Thursday Night at Het Nieuwe Instituut
Luca Napoli

Thursday Night Live! biedt een afwisselend programma over architectuur, design en digitale cultuur. Actuele ontwikkelingen en kritische reflectie worden gedeeld en besproken door denkers, ontwerpers en makers uit binnen- en buitenland.