E-Sports met René Glas
Game Night was een avond met een voorbeschouwing op de finale van de gamecompetitie Dutch College League van het spel League of Legends en waarbij stil werd gestaan bij de betekenis van deze nieuwe sportvorm. E-sport, het gamen op professioneel competitieniveau is in veel opzichten net als andere sporten op te vatten: er zijn regels, toeschouwers, commentatoren, toegestane en verboden middelen. Over de hele wereld worden toernooien gehouden waar bedragen van miljoenen dollars aan prijzengeld geen uitzondering zijn. En het is dan ook logisch dat E-sports tienduizenden mensen trekken en stadions weten te vullen.
16 juni 2016 20:00 - 22:00
'E-sports horen thuis op de Olympische Spelen'
Rob Pardo, bedenker World of Warcraft
Welke unieke elementen voegt e-sport toe aan de sportbeoefening en -beleving? Wat zegt de populariteit van e-sport ons over de veranderende relatie tussen mens en technologie? En beïnvloedt de ontwikkeling van e-sports het mediagedrag rondom andere sporten?
Game researcher René Glas reflecteerde op deze ontwikkelingen. Hij ging in sneltreinvaart door de competitieve gameschiedenis heen die begon toen computers 'high scores' konden opslaan. In nog geen 30 jaar tijd heeft gaming zich ontwikkeld van geeks die in kleine kamertjes zelf competities met arcade games opzetten tot aan de immens populaire spectator games van vandaag de dag. Er is zelfs parallel aan de Olympische Spelen een Egames in Rio. Glas ging ook in op de vraag of e-sports wel met recht een sport genoemd mogen worden: gamers zitten immers in hun 'luie stoel' en voldoen niet per se aan het lichaamsideaal van de bewegende sporter. Wie beter kijkt, ziet echter een ingenieus samenspel van mens en machine: een goede hand-oogcoordinatie is essentieel en daarvoor is controle over geest en lichaam een vereiste. Hoe hard het gaat wordt gemeten in 'APM', Actions per Minute. Een beginnende gamer haalt er gemiddeld 50, terwijl een prof soms om wel op een APM van 500 zit. Bij e-sports zijn sport en medium versmolten: de sport is tegelijk het medium dat live gestreamd kan worden. Dit is wezenlijk anders dan bij offline sporten die ook zonder media erbij gespeeld kunnen worden. De verwachting voor de toekomst is dat e-sports steeds groter zal worden, met name door het grote internationale bereik en het feit dat steeds meer competities worden opgezet.
Na de beschouwing van René Glas blikten Kevin Loos, initiator van de Dutch College League, en game-analist Jurjen Faber vooruit op de finale op zaterdag 25 juni 2016. De Dutch College League is een nationale League of Legends competitie tussen teams van universiteiten en hogescholen uit Nederland.
Deze avond is onderdeel van het tentoonstellingsprogramma naar aanleiding van de Olympische Spelen dat op 11 juni 2016 is geopend.
René Glas
Dr. René Glas is universitair docent Media and Culture Studies aan de Universiteit Utrecht. Tijdens zijn promotie onderzocht Glas het complexe socioculturele fenomeen achter onderhandelingsprocessen in multiplayer games zoals World of Warcraft en schreef daarover het boek Battlefields of Negotiation. Glas heeft meerdere boeken en artikelen geschreven over games en participatie, was parttime filmrecensent en richtte het Centre for Study of Digital Games and Play op. Zijn huidige onderzoek richt Glas zich op afwijkend gedrag in serious gaming, gegamificeerde media en participatiespellen. Tevens is Glas bestuurslid bij Mediawijzer.net.
In samenwerking met het Expertisecentrum Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
Tags:
Thursday Night Live