Mode als beeld
1 oktober 2015 20:00 - 22:00
Mode is meer dan een kledingstuk, het is bovenal een oneindig universum aan verleidelijke beelden. In deze caleidoscopische avond werd de constructie van een modebeeld vanuit verschillende invalshoeken belicht.
Modebeelden zijn het resultaat van zorgvuldige constructie, waarin de opdrachtgever (het modemerk of tijdschrift), de fotograaf en de lezer ieder een eigen rol spelen. Daarnaast laten politieke, economische en maatschappelijke tendensen hun sporen in de modefoto's na, juist wanneer de makers zich daar niet bewust van zijn, of getracht hebben ze als ruis uit het beeld te verwijderen. Wat levert deze kennis ons op en kunnen we er nieuwe inspiratie aan ontlenen?
Bij binnenkomst werden bezoekers vastgelegd door fotograaf Fred Ernst.
Joke Robaard sprak met Camiel van Winkel over haar omvangrijke archief van modefoto's uit tijdschriften en het onderzoek dat ze daar naar doet. Door reeksen van foto's te maken worden ineens interessante tendensen zichtbaar. Settings die in de jaren zeventig werden gebruikt lijken soms sprekend op fotografie van 25 jaar later. Op deze manier onthult het archief een concept dat eerder niet zichtbaar was. Het modebeeld geeft de realiteit weer, maakt het anders en beïnvloedt opnieuw de realiteit: dit vloeibare spel maakt mode eeuwig interessant. Eind november tonen Robaard en Van Winkel hun installatie Assemblage in het Study Centre.
Anuschka Blommers en Niels Schumm tonen hun werk tot eind oktober in de foyer in de _View on Fashion_ waarvoor zij een Wheel of Fortune hebben gemaakt, gebaseerd op hun archief. Door een druk op de grote rode knop werd een foto geselecteerd waarover Blommers/Schumm vervolgens vertelden. Voor wie werd deze foto gemaakt, hoe kwam deze tot stand en zijn zij tevreden met het eindresultaat? Het liefst worden Blommers/Schumm zo vrij mogelijk gelaten en laten zij het uiteindelijke idee pas op de set ontstaan. Lees meer over hun werkwijze in het interview.
Dat vertrouwen tussen fotograaf en artdirector/opdrachtgever belangrijk is, beaamde Olu Michael Odukoya volmondig. Hij werkt al jaren veel samen met Blommers/Schumm en roemt hen om hun intuïtieve werkwijze. Odukoya vertelde hoe hij als artdirector en hoofdredacteur speelt met de codes van de mode. Zijn magazines Kilimanjaro en Modern Matter zijn aan de ene kant helemaal mode, want staan boordevol advertenties van de grote modemerken. Tegelijkertijd geeft dit hem de ruimte onverwachte dingen te doen, zoals een modeshoot zonder kleren.
Meinke Klein, het fotografenduo Meinke ten Have en Kees de Klein, vertelden openhartig over hun werk en hoe het tot stand komt. Soms onmogelijke opdrachten (maak zonnige foto's van modellen op motoren terwijl het pijpenstelen giet) weten zij door inventiviteit tot een goed einde te brengen. Samenwerking is bij hen het toverwoord. Graag laten ze zich overweldigen door de modellen die alle ruimte krijgen op de set hun eigen wereld te bouwen. Deze legt Meinke Klein dan vast vanuit de positie van buitenstaander.
Joke Robaard
Samen met kunsthistoricus Camiel van Winkel werkt Joke Robaard aan de ontsluiting van haar omvangrijke beeldarchief dat grotendeels bestaat uit foto's uit modetijdschriften die zij al decennialang verzamelt. Dit doen zij via een beschouwend onderzoek naar de representatie van het geklede lichaam in de gedrukte media. Hoewel het zwaartepunt ligt bij de foto's uit modetijdschriften, richt het onderzoek zich niet op mode of modefotografie als zodanig, maar op principes van montage, assemblage en appropriatie zoals die in de gehele cultuur werkzaam zijn.
Olu Michael Odukoya
Olu Michael Odukoya is oprichter van de toonaangevende kunst- en modetijdschriften Kilimanjaro en Modern Matter. Met zijn creative agency OMO Creates biedt hij een eigenzinnig perspectief op design en art direction en werkt hij aan de ontwikkeling van visuele identiteiten, communicatiestrategieën en de publicatie van boeken. Odukoya was eerder werkzaam als art director voor Yves Saint Laurent.
Blommers / Schumm
De fotografen Anuschka Blommers en Niels Schumm vormen sinds 1996 een duo. Ze bevragen in hun werk zowel de status quo van de modefotografie als de rol van het lichaam. Het werk beweegt zich in een gebied tussen mode, fotografie en kunst, waarbij perspectieven steeds verschuiven en betekenissen veranderen. Zij publiceerden in magazines als Fantastic Man en The Gentlewoman. Hun foto's bevinden zich in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en FOAM en worden in verschillende buitenlandse musea tentoongesteld. Voor het _Tijdelijk Modemuseum _maken Blommers en Schumm een installatie voor View on Fashion I, op basis van hun eigen archief. Lees het interview met Blommers / Schumm.
Meinke Klein
Meinke ten Have en Kees de Klein studeerden beeldende kunst en grafisch ontwerpen aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Deze verschillende achtergronden leiden tot een bijzondere samenwerking. Foto's zijn gepubliceerd in tijdschriften als Vogue, V Magazine, VMAN, 10 Magazine, Hunger, Wonderland Magazine en getoond op tentoonstellingen in het MoMA PS1 in New York en het Victoria and Albert Museum in Londen. Hun werk is online gepubliceerd door SHOWstudio, DIS Magazine en WikiLeaks. Meinke Klein werkt vaak samen met jonge merken als Machine-A, Ashish en Nasir Mazhar.
Deze Thursday Night is onderdeel van het project _Tijdelijk Modemuseum_.
Tags:
Thursday Night Live
Project:
Tijdelijk Modemuseum