Femke Snelting leest computercode met een cyberfeministische blik en let op de culturele aannames en blinde vlekken die er in terecht komen. Met het publiek las ze de BioVision Hierarchy standaard voor motion-capture. Welke aannames over het menselijk lichaam gaan daarin schuil? Hoe werken die bij het omzetten van beweging naar code?

 

Deze Reading Room was gewijd aan het gezamenlijk ontleden van het BioVision Hierarchy bestandsformaat. BioVision Hierarchy (.bvh) is een ASCII bestandsformaat dat wordt gebruikt om gegevens van verschillende motion capture-systemen te importeren in 3D-animatie software.

Het bestandsformaat werd halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw ontwikkeld en is nog steeds een van de meest gebruikte formaten waarmee bewegingen, opgenomen in een fysieke ruimte, worden omgezet naar een computeromgeving. Rond dit relatief leesbare bestandsformaat is een rijke ecologie aan software ontwikkeld. Het wordt gebruikt door animators, game ontwikkelaars, interface onderzoekers, medisch deskundigen, danshistorici, sportanalisten en technici en dient daarmee als boundary object tussen praktijk en lichaam.

Femke Snelting en het publiek lazen gezamenlijk welke aannames over het lichaam in de standaard zijn gecodeerd, waar bijvoorbeeld de hiërarchie van het skelet van een tweevoeter uit bestaat, en hoe rotatiegegevens voor stijve lichamen op zich al een beweging zouden kunnen vormen.

Deze Reading Room kwam tot stand in samenwerking met Adva Zakai in het kader van Possible Bodies, een gezamenlijk onderzoek van Jara Rocha en Femke Snelting naar de zeer concrete en tegelijkertijd complexe en fictionele entiteiten die 'lichamen' zijn en de materiële en culturele condities waaronder ze zich voordoen. Adva Zakai is een choreograaf, performer en curator. Zij bestudeert hoe lichaam en taal in relatie tot elkaar worden begrepen.

Femke Snelting

Femke Snelting ontwikkelt projecten op het snijvlak van ontwerp, feminisme en Free Software. Ze is lid van Constant, een door kunstenaars gerunde non-profit vereniging voor kunst en media in Brussel. Ze is mede initiator van het ontwerp/onderzoeksteam OSP en de Libre Graphics Research Unit waarin wordt onderzocht hoe digitale hulpmiddelen en de creatieve praktijk elkaar verder zouden kunnen brengen. Samen met Jara Rocha, Seda Guerses en Miriyam Aouragh neemt ze deel aan de Darmstadt delegatie, die de technologisch-politieke en sociaal-emotionele verbanden tussen activisme en de technologische praktijk bestudeert. Ze was verbonden aan de faculteit Art, Science and Business van de Akademie Schloss Solitude en geeft momenteel les aan de a.pass (advanced performance and scenography studies) in Brussel en het Piet Zwart Instituut (Media Design: experimental publishing) in Rotterdam.

Reading Room

De Reading Room is een serie avonden waarbij het gezamenlijk lezen van een onderwerp centraal staat. Het is een plek om de wereld met zijn talloze talen en systemen te duiden en te ontcijferen, ook fenomenen die juist omdat ze alomtegenwoordig zijn aan onze blik ontsnappen. In kleine setting wordt onder leiding van een kunstenaar, onderzoeker of ontwerper gereflecteerd op een concept, tekst, object of beeld. De Reading Room biedt ruimte aan intieme en provocatieve gesprekken. Het is een plek voor creatieve verwarring en soms zelfs frustratie, waarbij de sprekers en het publiek niet op zoek zijn naar het formuleren van oplossingen, maar samen proberen in te zoomen en scherp te stellen. Onderwerpen die eerder in de Reading Room aan de orde kwamen zijn tentoonstelling, surveillance, migratie, liquiditeit, museum en onveiligheid.

Thursday Night at Het Nieuwe Instituut
Kristoffer Li & Kristoffer Halse Sølling

Thursday Night Live! biedt een afwisselend programma over architectuur, design en digitale cultuur. Actuele ontwikkelingen en kritische reflectie worden gedeeld en besproken door denkers, ontwerpers en makers uit binnen- en buitenland.